26 kwietnia 2024

 

metl2

W miarę rozwoju techniki precyzyjny pomiar przyśpieszeń staje się coraz ważniejszy. Akcelerometry uruchamiają poduszki powietrzne w samochodach, stają się nieodzowne dla prawidłowego działania ekranów w telefonach, a nawet odpowiadają za nawigację samolotów i rakiet w chwilach gdy zawodzi GPS.

Amerykański Narodowy Instytut Standardów i Technologii zbudował akcelerometr o grubości zaledwie 1 mm, który wykorzystuje światło laserowe na nieco innej zasadzie niż dotąd budowane laserowe urządzenia. Te ostatnie, mimo wymyślnej konstrukcji nie okazywały się lepsze od mechanicznych. Twórcy z NIST maksymalnie uprościli proces pomiarowy, co wpłynęło na wyższą dokładność i możliwość działania w szerszym zakresie częstotliwości. Urządzenie nie wymaga również okresowych kalibracji. Akcelerometr składa się z dwóch chipów krzemowych. Jeden z nich ma tzw. masę próbną umieszczoną na uchwytach silikonowych i porusza się w pionie. Masa ma lustrzaną powierzchnię i współpracując z drugim chipem, wyposażonym w półkoliste lustro, tworzy wnękę optyczną, której długość w zależności od przyspieszeń się zmienia.

nist.gov