26 września 2021

 

cfrp automation

Osiągający 400 km/h helikopter RACER (Rapid and Cost Effective Rotorcraft) Airbusa nie tylko jest jednym z najszybszych śmigłowców, ale ma części kadłuba wykonane w niespotykany dotąd sposób.

Górne pokrywy osłon o wymiarach 3,4 x 1,5 m każda, składają się z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP), z rdzeniem o strukturze plastra miodu, wykonanym z żywicy fenolowej. Dotąd tego typu kompozytowe struktury wykonywano wyłącznie ręcznie. Naukowcy Fraunhofer IGCV w Ausburgu opracowali zautomatyzowany proces wytwarzania elementów CFRP. Powstał proces automatycznego umieszczania włókien przez robota. Zamiast dotychczas używanych materiałów preimpregnowanych zastosowano jednokierunkowe taśmy, które mają lepsze właściwości mechaniczne i generują mniej odpadów niż dotychczasowe metody. Robot wykorzystuje specjalne oprogramowanie i narzędzie umożliwiające ułożenie taśm dokładnie tam, gdzie są potrzebne. Tak wykonany element jest o 5% lżejszy niż wykonany ręcznie, przy zachowaniu wymaganych właściwości. Automatyzacja procesu pozwala zredukować ilość odpadów produkcyjnych z 45 do 20%.

fraunhofer.de