27 kwietnia 2024

 

albacopter dron szybowiec

Podczas wrześniowych targów mobilności IAA w Monachium Instytut Fraunhofera przedstawił swoją koncepcję poruszającego się autonomicznie bezzałogowca. Przeanalizowano wady budowanych obecnie wielowirnikowców. Głównym mankamentem jest ograniczony zasięg, związany z niską gęstością energii i wydajnością stosowanych w nich akumulatorów. Postanowiono zapewnić konstrukcji zdolność do szybowania, jednocześnie biorąc pod uwagę trudności, jakie sprawia start i lądowanie w gęsto zabudowanych i zadrzewionych obszarach miejskich.

Zaprezentowany Albacopter ma skrzydła o rozpiętości 7 m i ładowność 25 kg. W przeciwieństwie do powszechnie stosowanych w wielowirnikowcach silników, bezpośrednio napędzających śmigła, Fraunhofer zastosował wysokoobrotowe silniki synchroniczne, przenoszące napęd poprzez wielostopniowe przekładnie. Zasilające je baterie odporne są na zużycie podczas dużej ilości cykli ładowań.

Zasadniczą częścią kadłuba jest rama przestrzenna wykonana z tworzywa termoplastycznego wzmocnionego włóknami. Nad stabilnością lotu czuwa system wieloczujnikowy i ciągły monitoring. Lot jest stabilny nawet w chwili gwałtownego przejścia z szybowania na napęd.

fraunhofer.de