21 października 2021


Napędy hybrydowe w samochodach osobowych stały się codziennością. Różne konfiguracje silników spalinowych i elektrycznych wprowadzane są do produkcji przez coraz to nowe firmy. Podobnych jednostek napędowych od kilku lat używa Peugeot. 


Ryszard Romanowski

Francuski koncern PSA od pierwszych rozwiązań hybrydowych był oryginalny. Podczas gdy przodujący w tej dziedzinie Japończycy udoskonalali silniki benzynowe i elektryczne nie zmieniając zasadniczo koncepcji, np. Toyota doskonaląc część benzynową układu wprowadziła silnik o obiegu Atkinsona, Peugeot zaprezentował układ z silnikiem o zapłonie samoczynnym. 

peugeot-2008-hybrid-air-4

Jednakże podczas ostatniego salonu w Genewie przedstawiono rozwiązanie zupełnie zrywające z dotychczasową, elektryczną drogą. Model 2008 Hybrid Air wykorzystuje współpracę silnika spalinowego z hydraulicznym. Rozwiązanie to tak zaskoczyło zwiedzających, że nawet renomowane, światowe media pominęły je wymownym milczeniem. Zdarzały się również notki o francuskim silniku napędzanym powietrzem...
Tymczasem prace nad wykorzystaniem podobnego napędu trwały już znacznie wcześniej, a działające rozwiązania w pojazdach użytkowych wprowadzono do produkcji w drugiej połowie pierwszej dekady bieżącego wieku.

Prace, obok koncernu PSA, prowadziły firmy Dana i Bosch Rexroth. Zanim pojawił się hybrydowy Peugeot, silnik hydrauliczny napędzany cieczą sprężaną przez układ hamulcowy pojazdu zastosowano w 20-tonowej ładowarce. Urządzenie okazało się na tyle sprawne, że aż prosiło się o wykorzystanie w aucie osobowym. 

cały artykuł dostępny jest w wydaniu 4 (67) kwiecień 2013