17 października 2021


Wysoko zawieszony gustowny kabriolet w stylu lat sześćdziesiątych zawsze robi ogromne wrażenie, szczególnie w europejskich i amerykańskich kurortach. W chwili gdy maszyna wjedzie do wody i manewruje jak motorówka, wielu obserwatorów jest wręcz w ekstazie. Niestety, spotkanie tego pojazdu to rzadka okazja.


Ryszard Romanowski

Amphicar-770-Convertible-1968
Amphicar 770 Convertible 1968

Wyprodukowano zaledwie około czterech tysięcy egzemplarzy Amphicarów – pływających samochodów, z których zdecydowana większość trafiła do USA. Spotkany przeze mnie egzemplarz ciągle wiernie służy zarówno w wodzie, jak i na autostradach, drwiąc sobie z opinii, że jest kłopotliwy w serwisowaniu i przecieka. Kluby Amphicara oceniają, że na całym świecie istnieje dziś zaledwie około czterystu sprawnych egzemplarzy tego pojazdu. Reszta podzieliła smutny los wielu ciekawych samochodów, które były zbyt tanie aby od razu stać się obiektem westchnień kolekcjonerów. W okresie gdy był produkowany, pojazd kosztował tyle co dwa „garbusy”, mimo że normalnym samochodem nigdy nie był. Produkcja tej dziwnej maszyna ruszyła w 1961 roku w Lubece i Berlinie – Borsigwalde. Wszystko odbywało się pod marką Quandt Group, założoną przez Harolda Quandta, biznesmena i członka rady nadzorczej BMW. Twórcą Aphicara był Hans Trippel.


cały artykuł dostępny jest w wydaniu 6 (69) czerwiec 2013