Większość konstruktorów motocykli budowanych w celu osiągnięcia rekordowych prędkości, w swoich projektach skupia się na dwóch zagadnieniach, z których jedno to opływowa owiewka, a drugie to oczywiście napęd o większej mocy. Inżynierowie z brytyjskiej firmy WMC (White Motorcycle Concepts) podeszli niestandardowo zarówno do kwestii układu napędowego, jak i aerodynamiki.
Jacek Zbierski
Skonstruowany przez nich motocykl WMC250EV, wyposażony jest w napęd elektryczny, hydrauliczny układ kierowniczy typu HCS (hub center steering) z mechanizmem obrotowym w piaście przedniego koła oraz zarówno tylne, jak i przednie zawieszenie z dwustronnymi wahaczami. Całość zblokowano w zwartym zespole na kształt płaskiej płyty podłogowej w autach elektrycznych, zajmującym spód motocykla do wysokości kół. Wszystko to w jednym, bardzo konkretnym celu – aby zmniejszyć opór powietrza za pomocą tunelu aerodynamicznego, przebiegającego przez sam środek pojazdu, między głównymi podzespołami motocykla a jego kierowcą, który siedzi, a raczej leży na tej samej wysokości co w modelu Yamaha R6.
Model komputerowy przedniego zawieszenia WMC250EV
Przednie koło z piastą skrętną systemu HCS
Wykonany z kompozytu węglowego tunel aerodynamiczny i rdzeń, kryjący podzespoły napędowe
Cały artykuł dostępny jest w wydaniu płatnym 11/12 (170/171) Listopad/Grudzień 2021