24 kwietnia 2024

 

(artykuł reklamowy)

Łożyska zmniejszające zużycie paliwa FE (Fuel-Efficient) do zastosowań w ułożyskowaniu zębników zostały opracowane na początku 21-go wieku. Ich celem była redukcja strat mocy w osiach napędowych pojazdów, co wcześniej było nieosiągalne dla standardowych łożysk stożkowych. Jednym z pierwszych klientów który zdecydował się na zastosowanie łożysk FE firmy Timken był producent samochodów luksusowych, a łożyska były przeznaczone do jednej z linii pojazdów klasy Premium. Nowa konstrukcja osi napędowej zwiększyła oszczędność zużycia paliwa o 1,5% i zredukowała straty mocy o 25%.

Jean Merckling

Podczas opracowywania pojazdów elektrycznych pojawiają się wysokie wymagania dotyczące wydajności układu napędowego. Stosowane jest kilka rodzajów łożysk, które przyczyniają się do zwiększenia wydajności systemu. Są to m.in. łożyska kulkowe dla silników o mniejszym momencie obrotowym lub łożyska stożkowe, gdy wymagane jest przenoszenie wyższych obciążeń (szczególnie w przypadku wałów pośrednich napędu pojazdu elektrycznego o wyższym momencie obrotowym silnika).

Firma Timken opracowała nowe technologie w celu dalszej poprawy wydajności łożysk stożkowych do zastosowań w zębnikach osi, które pozwalają na uzyskanie takich samych lub wyższych wydajności charakteryzujących łożyska kulkowe skośne. Technologię tę można również stosować w napędach pojazdów elektrycznych. Niniejszy artykuł koncentruje się na rozwiązaniach łożyskowych, które przewyższają standardowe łożyska stożkowe pod kątem poprawy wydajności w napędach pojazdów elektrycznych.

 

Cały artykuł dostępny jest w wydaniu 1/2 (196/197) Styczeń/Luty 2024

pobierz pdf