5 października 2022


Eksperci z wydziału inżynierii materiałowej Naval Air Warfare Command – Aircraft Division (NAWCAD) opracowali chemiczną kompozycję o właściwościach antykorozyjnych, opartą o pigment aluminiowy, mającą zastąpić stosowane obecnie rozwiązania chromianowe.

W 2009 roku Departament Obrony Stanów Zjednoczonych wezwał zależne od siebie podmioty do opracowania nowych rozwiązań, które pozwoliłyby na ograniczenie wykorzystania chromu VI, uznanego za czynnik rakotwórczy. Z drugiej strony chrom VI ma doskonałe właściwości antykorozyjne i jest składnikiem powłok i podkładów antykorozyjnych szeroko stosowanych w lotnictwie i motoryzacji. W myśl zaleceń nowe rozwiązania w zakresie zapobiegania korozji powinny mieć równie dobre parametry co dotychczasowe, oparte na chromie.

Sprawę opracowania rozwiązań alternatywnych komplikowała skala problemu. W 2016 roku Departament Obrony wydał blisko 20 miliardów dolarów na naprawy związane z korozją, co stanowi prawie 20% wszystkich wydatków na obsługę sprzętu. W Marynarce Wojennej ten współczynnik jest jeszcze wyższy. Co więcej, przez średnio pięćdziesiąt siedem dni w roku helikoptery i samoloty Piechoty Morskiej i Marynarki Wojennej nie mają stanu gotowości bojowej z powodów związanych z korozją i jej zapobieganiem.
Odpowiednie rozwiązanie zostało opracowane przez specjalistów z NAWCAD. Opatentowana Active Aluminum-Rich Technology, w skrócie Al-Rich, jest oparta na nowym pigmencie aluminiowym, który wykazuje elektrochemiczne zdolności antykorozyjne. Tym samym, w przypadku korozji galwanicznej, wykazuje wyższą skuteczność w stosunku do preparatów opartych o chrom. W stosunku do innych powłok, bogatych w metal, powłoka Al-Rich jest lżejsza i może być stosowana na powierzchniach aluminiowych. Dobrze sprawdza się także w ogniskach korozyjnych wokół śrub i nitów. Za sukcesem tego rozwiązania stoją dwa elementy. Pierwszym jest specjalny stop aluminium, wybrany z myślą o eksploatacji w trudnych warunkach. Drugim jest dedykowany proces obróbki powierzchni, któremu poddane zostają cząstki pigmentu aluminiowego.
Podkład oparty o Al-Rich został przetestowany na samolotach C-130 i śmigłowcach H-60. Obecnie Marynarka Wojenna poszukuje partnerów biznesowych, skłonnych podjąć się licencyjnej produkcji powłok Al-Rich na większą skalę, tak by w przyszłości urzeczywistnić postulat wycofania związków chromu VI.

http://science.dodlive.mil