Elektryczny bolid mythen, zbudowany przez studentów z HSLU w Lucernie i ETH w Zurichu ustanowił nowy rekord przyspieszenia dla samochodów elektrycznych, rozpędzając się od 0 do 100 km/h w 0,956 sekundy na dystansie zaledwie 12,24 metrów. Poprzedni rekord wynosił 1,461 sekundy.
Bolid z napędem elektrycznym, nazwany przez studentów mythen, został opracowany od podstaw specjalnie na tę okazję. Wszystkie komponenty pojazdu – od płytek drukowanych PCB, przez baterie po nadwozie – zostały opracowane, zoptymalizowane pod kątem osiągów i zbudowane przez zespół AMZ (Academic Motorsports Club Zurich). Dzięki zastosowaniu kadłuba zbudowanego w strukturze plastra miodu z kompozytu węglowego i aluminium, mythen waży zaledwie 137 kg. Opracowany przez studentów układ napędowy z czterema silnikami w piastach kół generuje łącznie moc 240 kW (326 KM).
Jednak, jak wyjaśnia Dario Messerli, odpowiadający w AMZ za aerodynamikę, duża moc to nie wszystko, jeśli chodzi o rekordowe przyspieszenie. Kluczowym elementem jest także efektywne przekazywanie mocy przez koła. Typowe bolidy F1 uzyskują odpowiednią przyczepność dzięki zaawansowanym rozwiązaniom aerodynamicznym. Obarczone są one jednak pewnym istotnym ograniczeniem – ich działanie zależne jest od osiągnięcia potrzebnej prędkości.
W konstrukcji bolidu mythen zdecydowano się więc uwzględnić rozwiązanie znane z wyścigówki Brabham BT46B i supersamochodu T.50 Gordona Murray’a, a także z nowatorskiej konstrukcji McMurtry Spéirling – wentylator generujący podciśnienie pod samochodem.
ethz.ch