W ramach projektu INNOLOT PrimaryComp, przy współpracy z zespołem naukowców z Politechniki Lubelskiej pod kierownictwem prof. dr hab. inż. Józefa Kuczmaszewskiego, przeprowadzono szereg badań (fizycznych i mechanicznych), mających na celu porównanie i wytypowanie metod do przygotowania powierzchni materiałów kompozytowych oraz aluminium do procesu klejenia w celu zapewnienia sklein o wysokiej wytrzymałości.
Małgorzata Wilk
Główne założenia metodologiczne planu badawczego wraz z podziałem na kolejne etapy obejmowały następujące zadania:
- wytypowanie materiałów odpowiednich do przeprowadzenia badań,
- wytypowanie znormalizowanych metod preparacji powierzchni dla aluminium i dla kompozytów wzmocnionych włóknem węglowym (ang. Carbon Fibre Reinforced Plastic, CFRP)
- wytypowanie nowoczesnych metod przygotowania powierzchni do procesu klejenia dla aluminium i dla CFRP,
- przeprowadzenie preselekcji parametrów procesu dla nowoopracowanych metod przygotowania powierzchni,
- weryfikacja poprawności przygotowania powierzchni rozwijanymi metodami poprzez pomiar SFE dla aluminium i dla CFRP,
- przygotowanie próbek z aluminium gatunku 2024 oraz z CFRP do badań według zaleceń z normy ASTM D3528,
- przygotowanie oprzyrządowania do procesu klejenia, by uzyskać skleiny o jednolitej grubości,
- przygotowanie powierzchni materiałów przed procesem klejenia,
- klejenie próbek o określonej konfiguracji, zgodnie z procedurami,
- utwardzanie próbek,
- pomiar grubości skleiny oraz badania nieniszczące (ang. Non Destructive Test, NDT),
- przygotowanie próbek do badań mechanicznych, w tym sezonowanie próbek w wysokiej temperaturze oraz wysokiej wilgotności (ang. Elevated Temperature Wet, ETW),
- wykonanie badań mechanicznych,
- ocena zniszczenia próbek i weryfikacja z uzyskanymi parametrami wytrzymałościowymi,
- analiza wyników i sformułowanie wniosków.
Cały artykuł dostępny jest w wydaniu płatnym 5/6 (176/177) Maj/Czerwiec 2022