23 października 2021

Ważny jest kąt, pod którym go zamontowano. Jego nieodpowiednia wartość może wywołać szkodliwe rozdzielenie strug powietrza. Charakterystyczne przegrody to nic innego jak elementy kierujące strugi powietrza, dbające o to, aby zasysane ono było wyłącznie spod podwozia. W ostatnich konstrukcjach pojawiły się podwójne nawiewy mające na celu wyciągnięcie większej ilości powietrza.

Diffuser-Flow-fot-Symscape

Diffuser-Flow-2-fot
Rysunki z symulacjji MES przepływu powietrza przez dyfuzor

Mistrzowski Mercedes F1 W06 ma zupełnie zmieniony przepływ w stosunku do poprzednika. Konstruktor Paddy Lowe nie kryje, że prowadzone przez zespół kosztowne badania aerodynamiczne mają na celu nie tylko wyścigi.

Mercedes dyfuzor
Przednie skrzydło Mercedesa F1 W06; poniżej – tył pojazdu z widocznym dyfuzorem;

mercedes-w06--upw06y

Wicemistrz producentów Ferrari SF-15 T ma dodatkowe kanały chłodzące obciążony, turbodoładowany silnik. Opracowano je tak, aby nie wpływały szkodliwie na inne, korzystne strugi powietrza. Przy wymienniku ciepła zastosowano przepływ burzliwy, dzięki któremu wymiana jest znacznie lepsza.

upFerr04

upferrOLD3

upFerr2a

upf14t2a

upferrOLD2
Fragmenty konstrukcji Ferrari SF 15-T, zwiększające aerodynamikę bolidu

Warto porównać przednie skrzydła obecnych samochodów z poprzednikami. Powrócił skomplikowany tzw. króliczy nos, z którego żartowano, gdy pojawił się w Hondzie RA 108.

zmiana-wlotow-powietrza-Mercedes

Zmiana-wlotow-podczas-sezonu
Zmiana wlotów powietrza w Mercedesie
F1 W06 została dokonana podczas sezonu

Obecnie w samochodach F-1 często wprowadza się zmiany aerodynamiki z wyścigu na wyścig. Zdarza się wprowadzanie kolejnych zmian tuż po treningu. Znacznie ułatwiają to drukarki 3D, dzięki którym inżynierowie mogą szybko dorobić skorygowaną część.
Wszystko to świadczy o tym, jakie możliwości drzemią w aerodynamice samochodowej. Kto wie, może niedługo w jakimś aucie seryjnym także zobaczymy „króliczy nos”.

Ryszard Romanowski

Literatura:
J. Pawłowski: Nadwozia Samochodowe, WKiŁWarszawa 1978
J. Januła, J. Szczeciński, S, Szczeciński: Poprawa ekonomiczności i dynamiki samochodów osobowych, WKiŁ Warszawa 1983
W. Boddy, B. Laban: The History of Motor Racing, WHSMITH 1988
Racecar Engineering 2015

 

artykuł pochodzi z wydania 12 (99) listopad 2015