26 kwietnia 2024


Niezwykle zasłużona dla sportu motorowego firma Brabham Automotive, założona siedemdziesiąt lat temu przez australijskiego mistrza F-1 Jacka Brabhama oraz inż. Rona Tautanaca, zaprezentowała po latach nowy samochód BT 62. W nocy z 2 na 3 maja podczas uroczystej gali w Londynie David Brabham odsłonił konstrukcję, nad którą pracowano ponad dwa lata. Rozwiązania techniczne przedstawiał dyr. do spraw technologii Paul Birch.

BRABHAM


Eksperci z wydziału inżynierii materiałowej Naval Air Warfare Command – Aircraft Division (NAWCAD) opracowali chemiczną kompozycję o właściwościach antykorozyjnych, opartą o pigment aluminiowy, mającą zastąpić stosowane obecnie rozwiązania chromianowe.

W 2009 roku Departament Obrony Stanów Zjednoczonych wezwał zależne od siebie podmioty do opracowania nowych rozwiązań, które pozwoliłyby na ograniczenie wykorzystania chromu VI, uznanego za czynnik rakotwórczy. Z drugiej strony chrom VI ma doskonałe właściwości antykorozyjne i jest składnikiem powłok i podkładów antykorozyjnych szeroko stosowanych w lotnictwie i motoryzacji. W myśl zaleceń nowe rozwiązania w zakresie zapobiegania korozji powinny mieć równie dobre parametry co dotychczasowe, oparte na chromie.


Z badań przeprowadzonych przez naukowców z MIT (Massachusetts Institute of Technology), Xi’an Jiaotong University i Brookhaven National Laboratory wynika, że odpowiednio cienka warstwa powłoki antykorozyjnej z tlenku glinu ma charakterystykę zbliżoną do cieczy, dzięki czemu jest w stanie wypełnić szczeliny powstałe na powierzchni metalu pod naprężeniem i skutecznie zapobiega korozji naprężeniowej.


Dotychczas płyty pancerne zabezpieczające przed siłami wybuchów wykonywało się głównie ze stali walcowanej. Kierowany przez prof. Afsaneha Rabi zespół z Nord Carolina State University skoncentrował się na materiałach wielowarstwowych, których głównym składnikiem jest pianka ze stali nierdzewnej (CIF).

 Rabiei explosive SIDEBAR 350


Satelitarne systemy pozycjonowania typu GPS nie działają pod powierzchnią wody. Zespół Victora Gruera z Uniwersytetu Illinois Urbana-Champaigne prowadzi badania nad tym, jak z podwodną nawigacją radzą sobie zwierzęta.

podwodny gps