Inżynierowie z firmy Daimler wspólnie ze specjalistami z koncernu BASF pracują nad rozwiązaniami konstrukcyjnymi, które w niedalekiej przyszłości powinny uczynić auta elektryczne bardziej atrakcyjnymi dla kierowców. Dotychczasowa obawa o to, jak daleko samochód będzie w stanie zajechać po jednorazowym naładowaniu akumulatorów jest głównym czynnikiem odstraszającym od jego zakupu. Dlatego przedstawiciele przemysłu motoryzacyjnego naciskają na naukowców, aby opracowywali lepsze i wydajniejsze, czyli pozwalające na magazynowanie większych ilości energii akumulatory. Postęp w tej dziedzinie chemii jest stały, lecz odbywa się stopniowo i nie tak szybko jakby tego chciała branża samochodowa.
BASF jest jedną z kilku firm prowadzących prace nad materiałami, które w niedalekiej przyszłości mogą znaleźć zastosowanie w akumulatorach. W przyszłym roku firma planuje rozpoczęcie produkcji nowego materiału na bazie niklu, kobaltu i manganu, który posłuży do budowy nowych katod. Dzięki nim poprawi się ma wydajność akumulatorów, ale nie będzie to jakiś znaczący skok do przodu. Mając to na uwadze specjaliści z BASF zaczęli wspólnie z konstruktorami firmy Daimler pracować nad innymi sposobami zwiększenia zasięgu samochodów zasilanych elektrycznie.
Ponad 400 firm prezentujących swoją ofertę m.in. z Austrii, Holandii, Korei Południowej, Szwajcarii, Niemiec, Czech i Słowacji, oraz blisko 7000 odwiedzających to bilans odbywających się w dniach 19-21 października w Krakowie targów Eurotool.
Targom towarzyszyło szereg seminariów i prezentacji, m.in.: Instytutu Mechaniki Precyzyjnej „Materiały na Narzędzia i ich Obróbka Cieplna i Cieplno-Chemiczna”, Zakładu Technologii i Modelowania Procesów Obróbki Instytutu Technologii i Automatyzacji Produkcji Politechniki Krakowskiej „Toczenie na twardo – innowacyjna oraz alternatywna technologia obróbki materiałów w stanie utwardzonym”, spółki 3D PRO „System CAD/CAM CREO” i in.
Międzynarodowe Targi Obrabiarek, Narzędzi i Technologii Obróbki Toolex i Międzynarodowe Targi Metod i Narzędzi do Wirtualizacji Procesów Wirtotechnologia odbyły się w dniach 5-7 października, w sosnowieckim Expo Silesia już po raz czwarty.
W targach uczestniczyło przeszło 7 tysięcy gości, a na stoiskach targowych prezentowano przeszło 500 marek produktów i usług. Imprezie towarzyszyło szereg seminariów i prezentacji, m.in. jubileuszowa, dziesiąta konferencja Stowarzyszenia ProCAx. Wręczono także medale targowe dla najlepszych produktów. Laureatami zostali m.in.: Agie Charmilles za Centrum Obróbkowe MIKRON HPM 600 HD, Instytut Zaawansowanych Technologii Wytwarzania za Modułową szlifierkę ścierno – elektroerozyjną MESO 25 CNC, Sandvik Polska za narzędzia z tłumieniem drgań SILENT TOOLS, oraz TaeguTec za wysokowydajne narzędzie do frezowania z odsadzeniami 90º MILL RUSH.
Brytyjska firma RolaTube Technology Ltd. opatentowała proces pozwalający na wykorzystanie materiałów kompozytowych do budowy długich i sztywnych konstrukcji rurowych, które, gdy zajdzie taka potrzeba, można łatwo demontować i przechowywać w postaci zwiniętych taśm. Technologię opracowano w odpowiedzi na zapotrzebowanie przemysłu na wytrzymały, przenośny i dający się łatwo zrolować materiał, który po rozwinięciu spełniałby rozmaite zadania.
Sam pomysł materiałów przechowywanych w postaci zwiniętej i dających się łatwo rozwinąć nie jest nowy, ponieważ tego typu konstrukcje metalowe wykorzystywano już w latach pięćdziesiątych do budowy anten pierwszych satelitów wysyłanych na orbitę Ziemi. Rozwiązanie firmy RolaTube Technology Ltd. stwarza więcej możliwości dzięki zastosowaniu nowego materiału, bistabilnego kompozytu zwijanego BRC (Bi-stable Reeled Composites), który posiada cechy termoplastów i jest dodatkowo wzmocniony włóknem. Różnica między kompozytem BRC a innymi materiałami dającymi się zwijać i rozwijać (np. tradycyjną metalową taśmą mierniczą) jest związana ze strukturą kompozytu, która została opracowana tak, aby zapewnić taśmie stabilność i trwały kształt zarówno w postaci zwiniętej jak i po jej rozwinięciu. Taśmy RolaTube można wykorzystywać na wiele sposobów. Możemy dzięki nim np. zyskać dodatkowe teleskopowe ramię służące jako podparcie dla kamery czy mikrofonu. W innym wypadku mogą zostać użyte jako elementy systemów prowadzenia kabli elektrycznych, rur, jednocześnie wpływając na redukcję kosztów transportu materiałów i wykonania samych instalacji przemysłowych. Warto nadmienić, że istnieje również możliwość trwałego zespawania obu krawędzi taśmy, tak aby spełniała ona funkcje elementu rurowego.
Wprowadzenie VAT na czasopisma branżowe na początku tego roku trochę pokomplikowało rozliczenia, teraz chcemy to uporządkować. Ale nie w ten sposób, w jaki najczęściej się to robi, czyli poprzez podwyżki. U nas będzie inaczej (jak zresztą w wielu innych aspektach). Toteż zmiany w cenach będą raczej na korzyść Państwa, czyli naszych Czytelników. Chcąc również by nasz magazyn jak najobficiej trafiał „pod strzechy” (choć to może nie najbardziej odpowiednie określenie, ale z pewnością ma swoją wymowę) przygotowaliśmy jeszcze atrakcyjniejszą ofertę prenumeraty Projektowania i Konstrukcji Inżynierskich. Szczegóły - w zakładce Prenumerata. A ponadto – mamy dla Państwa specjalną ofertę. Otóż wszystkie firmy (poza kolporterami prasy) i osoby prywatne, które zakupią dwie prenumeraty magazynu, trzecią otrzymają gratis! Licząc na Państwa szeroki odzew i mając nadzieję, że grono związanych z magazynem Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie będzie stale rosnąć, zapraszamy do prenumeraty. redakcja
PS. A planujemy w przyszłym roku wzbogacić nasze czasopismo o nowe, ciekawe zagadnienia i materiały...
Specjalistyczny portal inżynierski dla osób zaangażowanych w tworzenie produktów – maszyn, urządzeń, mechanizmów, podzespołów, części, elementów itd. – od koncepcji do ostatecznego wykonania.