26 kwietnia 2024

News1


Tegoroczne CadCompetition to druga edycja wydarzenia organizowanego przez Stowarzyszenie Studentów BEST AGH wspólnie z firmą Cadsoft, skierowanego do studentów Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.

Całość składać się będzie z dwóch części. Pierwsza (15-16 kwietnia) to cykl bezpłatnych warsztatów z programów AutoCAD, Inventor, Revit MEP oraz 3ds Max, wykorzystywanych do projektowania CAD (2D i 3D). Warsztaty będą prowadzone przez certyfikowanych szkoleniowców z firmy Cadsoft.
Druga część (27-28 kwietnia) to konkursy wiedzy i umiejętności posługiwania się programami CATIA (konkurs firmy Valeo) oraz Inventor – moduł blachowy (konkurs firmy TEKPRO). Do wygrania są płatne staże w wyżej wymienionych firmach.

Więcej szczegółów wraz z formularzem rejestracyjnym na:
www.cad.BEST.krakow.pl


Fabien Expert i Franck Ruffier z uniwersytetu w Marsylii testują wynalezione przez siebie urządzenie o nazwie Bee Rotor. Naśladując owady wyeliminowali oni z wielowirnikowca system nawigacji oparty na akcelerometrach i żyroskopach zastępując je panoramicznymi czujnikami optycznymi.

dron wzrok

Testy odbywają się w tunelu, którego podłogę i sufit pokryto zdjęciami naturalnych powierzchni. Czujnik umieszczono na końcu ramienia obracającego się wokół osi umieszczonej w środku tunelu.
Robot nie mierzy własnej prędkości ani odległości od powierzchni, a posługuje się sztucznym okiem. Składa się ono z czterech czujników, z których dwa skierowane są do przodu, a dwa do tyłu. Każdy z nich posiada obiektyw kierujący obraz na sześć fotodiod, które określają prędkość obserwowanego elementu, utrzymując jednocześnie odległość od powierzchni. Ukoronowaniem prac ma być swobodnie latający dron, ale wymagać to będzie opracowania dwóch kolejnych czujników pozwalających omijać przeszkody. Pracami francuskich naukowców interesują się firmy lotnicze i agencje kosmiczne, mimo że używane dotąd systemy oparte na żyroskopach i pomiarach prędkości znakomicie działają.

www.ism.univmed.fr

Być może więcej o wynalazku opowie Franck Ruffier na organizwoanej przez AGH międzynarodowej konferencji EBCCSP  (Kraków, 17-19 czerwca), na specjalnej sesji poświęconej biorobotyce.


Pod takim tytułem odbywać się będzie dwudziesta pierwsza edycja Sympozjum Technicznego PLASTECH, w tym roku w hotelu Panorama, w Mszczonowie, w dniach 16-17 kwietnia.

Organizatorami wydarzenia – tak jak w latach ubiegłych – są: Studium Przetwórstwa Tworzyw Sztucznych H. Zawistowski, Katedra Technologii i Materiałoznawstwa Politechniki Rzeszowskiej oraz Serwis Internetowy WWW.TWORZYWA.PL. Wśród zagadnień, które zaplanowano na tegoroczne wydarzenie znalazły się m.in.:
• szczególne własności jonomerów i ich wykorzystanie w zastosowaniach opakowaniowych i przemysłowych,
• tworzywa termoprzewodzące,
• projektowanie form wtryskowych, wyrobów kompozytowych oraz analiza wtrysku i jej wpływ na proces konstrukcji formy – w inżynierskich programach CAD,
• zaawansowane tworzywa polimerowe stosowane w lotnictwie,
• specyficzne właściwości i zastosowanie poliamidów wysokotemperaturowych i polimerów super absorpcyjnych,
• optymalizacja konstrukcji dyszy gorąco-kanałowej dla potrzeb przetwórstwa tworzyw technicznych,
• innowacyjna technologia montażu w formie wtryskowej;

więcej na: www.tworzywa.pl


Podczas berlińskich targów Zielony Tydzień laboratoria koncernu Fraunhofer  zaprezentowały hybrydową powłokę z biopolimerów bioORMOCER, której zastosowanie do pokrywania opakowaniowych folii biodegradowalnych ma diametralnie zmienić właściwości opakowania.

Karosserie tworzywa

Powłoka powstała w wyniku modyfikacji chemicznych celulozy i chitozanu, związanych w strukturze nieorganicznej z dwutlenkiem krzemu. Materiał nie przepuszcza w żadną stronę powietrza, wilgoci ani zapachów. W wyniku jego biodegradacji pozostaje krzemionka, czyli piasek.
Zaprezentowano również elementy wykonane z włókien tekstylnych (konopnych, bawełnianych lub drewnianych) lub połączonych włókien węglowych i tekstylnych w matrycach termoplastycznych i termoutwardzalnych. Elementy te są lżejsze niż z włókien szklanych, a tańsze niż z węglowych. Znacznie łatwiej je zutylizować, przy okazji odzyskując energię. Elementy wykonane na bazie włókien roślinnych mają ponadto doskonałe właściwości akustyczne.

www.fraunhofer.de


Jednym z problemów w konstrukcji bezzałogowych statków podwodnych jest ich poruszanie się na akwenach płytkich, zanieczyszczonych, a do tego z nieprzewidywalnymi prądami. Takich miejsc jest wiele w oceanach i dlatego amerykańska marynarka od lat stara się opracować odpowiedni sprzęt.

WANDA Geder pletwy

Ostatnie, zainspirowane przez ry­by z gatunku wargaczy rozwiązanie, w ramach projektu WANDA, wydaje się bardzo obiecujące. Zastosowano cztery płetwy boczne, działające jak pletwy piersiowe ryb. Dwie z nich umieszczono z przodu kadłuba, a dwie na rufie. Czujniki dostosowują ich ruchy do panujących warunków, mierząc prędkości przepływu i występujące opory. Zastosowano biochemiczny system pomiarowy. W efekcie statek potrafi operować przy bardzo niskiej prędkości i precyzyjnie utrzymywać pozycję. Doskonale radzi sobie na płytkich i zaśmieconych wodach. Jego modułowa konstrukcja pozwala na szeroki zakres konfiguracji.

www.nrl.navy.mil