26 kwietnia 2024

News1

 

Aston Martin, brytyjski producent ekskluzywnych samochodów sportowych, we współpracy z duńską firmą Quintessence Yachts stworzył jacht AM37, który właśnie wchodzi do fazy produkcyjnej.

AM37 aston

Najnowsza łódź mierzy 37 stóp długości (11,3 metra) i będzie mogła osiągnąć maksymalną prędkość 50 węzłów (ok. 92 km/h). W planach jest również wariant AM37S, który ma rozpędzać się do 60 węzłów (111 km/h).
Kadłub jachtu zostanie wykonany z włókna węglowego i materiałów kompozytowych, dzięki czemu zachowa niską masę własną i odpowiednią sztywność. Za jego stylizację odpowiadają nie tylko projektanci Astona Martina, ale również specjaliści z firmy Mulder Design.
Aston Martin AM37 zostanie oficjalne zaprezentowany jeszcze w tym roku. Jacht będzie produkowany przez Quintessence, w fabryce w Wielkiej Brytanii.

Źródło: Mototarget.pl, Quintessenceyachts.com


Niemal od pierwszych lat masowej motoryzacji konstruktorzy starają się obniżyć masę pojazdów. Elementem najbardziej odpornym na te zabiegi jest silnik spalinowy. Prowadzono próby z zastąpieniem metali i ich stopów tworzywami sztucznymi, jednak wszystko jak dotąd kończyło się na eksperymentach.

M3- silnik tworzywo

Podczas zakończonych niedawno targów w Hanowerze zaprezentowano silnik, którego wiele części, w tym cylinder, wykonano z kompozytów, opracowanych przez Sumitomo Bakelit Co. Ltd i Instytut Technologii Chemicznej Fraunhofer’a. Zastosowano żywicę fenolową wzmocnioną włóknem szklanym w stosunku – 55% włókna i 45% żywicy. Wykorzystano wkłady metalowe, do których ten materiał ma doskonalą przyczepność. Jak twierdzi szef projektu, dr Lars Frederik Berg, dobrze działający silnik waży o 20% mniej od tradycyjnego odpowiednika, a koszty wykonania obu jednostek są identyczne. Obecnie zespół pracuje nad łożyskami wału korbowego z kompozytu.

www.fraunhofer.de


Pojazdy przeznaczone do jazdy po powierzchni Marsa lub Księżyca określane są jako MRV, czyli Modular Robotic Vehicle. Naukowcy z NASA zauważyli, że ich rozwiązania doskonale sprawdziłyby się na ulicach miast.

M-5-Mars-Rover-Tech

Przerobiony na samochód miejski Mars Rover okazał się pod wieloma względami lepszy od samochodów elektrycznych i oczywiście bardziej zaawansowany technicznie. Pojazd posiada tradycyjną kierownicę i pedały ale każde koło sterowane jest oddzielnym układem kierowniczym. Hybrydowe moduły sterowania umożliwiają skręt każdego z kół o 180°. W bardzo ciasnych skrętach pojazd sprawia wrażenie, że dryfuje ale precyzyjnie zachowuje nadany kierunek. Ponadto wszystkie układy są odporne na awarie. Podczas uszkodzenia sterowanie przejmuje drugi układ i tworzone są kopie zapasowe układu uszkodzonego. Pojazd rozwija wystarczającą w mieście prędkość 70 km/h, a jego średni zasięg wynosi 100 km.

spectrum.ieee.org


Największą wadą stosowanych obecnie i z roku na rok coraz sprawniejszych ogniw paliwowych jest konieczność zasilania ich wodorem. Otrzymywanie i stworzenie sieci dystrybucji tego gazu jest bardzo kosztowne, a najlepszym rozwiązaniem byłoby gdyby gaz powstawał jak najbliżej ogniwa.

M-6-micromotor-Janus

Niestety do reakcji płynów z solami, takimi jak np. bromowodorek sodu, niezbędny jest katalizator. Reakcja jest powolna i jej wydajność niezadowalająca, a do tego powstają produkty uboczne, które trzeba dezaktywować. Naukowcy z uniwersytetu w San Diego znaleźli sposób na zupełną zmianę efektów reakcji. Zamiast tradycyjnego katalizatora użyli cząsteczek „Janus”. Podobnie jak rzymskie bóstwo, od którego wzięły nazwę, cząsteczki też mają dwie „twarze”. Jedna ich strona pokryta jest katalityczną platyną, a druga tytanem. Zanurzone w roztworze stają się chemicznymi mikro-silnikami. Podczas gdy platyna generuje wodór, tytan pozostaje nieaktywny, a cząsteczka zaczyna poruszać się w tempie 250 mikrometrów na sekundę mieszając roztwór. W efekcie reakcja zachodzi dziesięć razy szybciej niż przy pomocy tradycyjnego katalizatora. Na razie rozwiązanie zastosowano w modelu samochodu ale niebawem ma być zastosowane w większej skali.

www.rsc.org


Inżynierowie projektujący zawieszenia pojazdów pancernych ciągle poszukują nowych rozwiązań, które wpłyną na stabilność maszyn w ciężkich warunkach.

ActiveDamping

Konstruktorzy z BAE Systems sięgnęli do rozwiązań stosowanych w Formule 1. Rodzina pojazdów pancernych CV 90 wyposażona została w zawieszenie aktywne stosowane dotąd niemal wyłącznie w wyścigach. Zawieszenie stosowane w pojazdach o wadze około 700 kg przekonstruowano tak, aby mogło pracować w maszynach o wadze około 35 t. CV 90 z aktywnym zawieszeniem powstały w skandynawskim zakładzie Hagglunds.
Układy wyposażone w czujniki określające prędkość i konfigurację terenu błyskawicznie konfigurują ustawienia zawieszeń. W efekcie pojazd niemal cały czas porusza się w płaszczyźnie poziomej, a jego stabilność jest nieporównywalnie lepsza niż w egzemplarzach wyposażonych w tradycyjne zawieszenia. Rozwiązanie umożliwiło znaczne zwiększenie prędkości i komfortu załogi. Znacznie wzrosła celność uzbrojenia i obniżyły się koszty napraw, ponieważ awarie występują bardzo rzadko.

www.baesystems.com