26 kwietnia 2024

News1


Akumulatory przepływowe przystosowane do instalacji, które nie dostarczają energii w sposób ciągły jak np. instalacje solarne, są bardzo niebezpieczne ze względu na zawarty w nich brom. Ponadto związki tego pierwiastka mają działanie korozyjne i żrące, dlatego ogniwa te muszą być budowane ze specjalnych, kosztownych materiałów.

akumulatory-z-zelazocyjankiem

Zastąpienie bromu żelazocyjankiem powoduje, że akumulator staje się nietoksyczny i można go budować ze znacznie tańszych materiałów, ponieważ eliminuje się środowisko korozyjne. – Słowo cyjanek brzmi źle, bo kojarzy się z trucizną. Cyjanek zabija, bo wiąże żelazo w organizmie. Żelazocyjanek ma je już związane i jest zupełnie nieszkodliwy. Występuje w żywności i jest stosowany jako nawóz – tłumaczył podczas prezentacji rozwiązania prof. Marschall.

www.harvard.edu


W globalnym konkursie designerów ogłoszonym przez Hondę wygrał Project 2 & 4. Jego twórców zainspirował model RA 272, budowany przez japoński koncern w 1965 roku.

honda projekt 1i2

Honda Project 2 & 4 to samochód drogowy mający dawać kierowcy jak największą przyjemność z jazdy. Pojazd napędzany jest silnikiem RC213V, stosowanym w motocyklach MotoGP. Silnik przekonfigurowano tak, aby sprostał wymaganiom normalnego ruchu drogowego oraz osiągnął trwałość zbliżoną do normalnych, seryjnych jednostek. Mimo osłabienia silnik i tak osiąga 14 tysięcy obrotów na minutę. W samochodzie jest miejsce wyłącznie dla kierowcy, który siedzi w tzw. pływającym fotelu. Honda Project 2 & 4 oficjalnie pozostanie pojazdem koncepcyjnym. Koncern nie spodziewał się tak ogromnego zainteresowania tym pojazdem i kto wie, czy coś podobnego nie trafi do produkcji.

www.hondanews.pl


Dużym wyzwaniem w konstrukcji robotów jest rozmieszczanie czujników optycznych w elementach ruchomych, a szczególnie rozciągliwych. Naukowcy z Carnegie Mellon University pracujący nad sztuczną dłonią rozwiązali ten problem konstruując miniaturowe i rozciągliwe czujniki.

W ręce umieszczono aż czternaście czujników operujących trzema sztucznymi palcami. Okazało się, że potrafią one wykryć siły o wartości znacznie mniejszej od 0,1 N. Sztuczne palce uzyskały czucie. Elastyczne czujniki optyczne mogą mieć bardzo szeroki zakres zastosowań, od robotyki po monitoring dużych konstrukcji lub przemieszczeń warstw skalnych.

www.cmu.edu


Jednym z największych problemów przenośnych źródeł energii jest utrata sprawności akumulatorów, związana z upływem czasu. Dotychczasowa konstrukcja ogniw nanokarbonowych budowana jest z grafitu syntetycznego. Materiał ten jest drogi, a jego produkcja bardzo skomplikowana.

Poszukiwania innego, tańszego surowca doprowadziły naukowców do grzybów zwanych portobello mushroom, czyli pieczarek dwuzarodnikowych. Są one z natury bardzo porowate. Przetworzona w procesie wysokotemperaturowym biomasa z tych grzybów ma znacznie lepsze właściwości od grafitu. Nie tylko umożliwia większe stężenie elektrolitu ale zawarte w niej sole potasowe poprawiają wydajność ogniwa. Odkrycie może mieć ogromne znaczenie, bo w przypadku dalszego stosowania wyłącznie grafitu przewiduje się – na rok 2020 – jego zużycie na poziomie 900 tysięcy ton, biorąc pod uwagę tylko rozwój samochodów elektrycznych i telefonów komórkowych. Tymczasem plantacje pieczarek są tanie i ekologiczne.

www.universityofcalifornia.edu


18 i 19 listopada w hotelu Hilton Double Tree w Krakowie odbędzie się szóste Forum MotoSolutions – best practices w przemyśle motoryzacyjnym. Wydarzenie skierowane jest głównie do średniej i wyższej kadry zarządzającej w zakładach produkcyjnych (producenci pojazdów, dostawcy części).

W trakcie dwóch dni forum menedżerowie z sektora automotive zaprezentują najskuteczniejsze praktyki i strategie stosowane w swoich firmach lub u klientów. Wśród tegorocznych prelegentów są m.in. przedstawiciele GM Manufacturing Poland, BorgWarner, BWI Group, Lear Corp., Nexteer, wezi-tec, a także goście zagraniczni z węgierskiego związku dostawców motoryzacyjnych – MAJOSZ.