Akumulatory przepływowe przystosowane do instalacji, które nie dostarczają energii w sposób ciągły jak np. instalacje solarne, są bardzo niebezpieczne ze względu na zawarty w nich brom. Ponadto związki tego pierwiastka mają działanie korozyjne i żrące, dlatego ogniwa te muszą być budowane ze specjalnych, kosztownych materiałów.
Zastąpienie bromu żelazocyjankiem powoduje, że akumulator staje się nietoksyczny i można go budować ze znacznie tańszych materiałów, ponieważ eliminuje się środowisko korozyjne. – Słowo cyjanek brzmi źle, bo kojarzy się z trucizną. Cyjanek zabija, bo wiąże żelazo w organizmie. Żelazocyjanek ma je już związane i jest zupełnie nieszkodliwy. Występuje w żywności i jest stosowany jako nawóz – tłumaczył podczas prezentacji rozwiązania prof. Marschall.
W globalnym konkursie designerów ogłoszonym przez Hondę wygrał Project 2 & 4. Jego twórców zainspirował model RA 272, budowany przez japoński koncern w 1965 roku.
Honda Project 2 & 4 to samochód drogowy mający dawać kierowcy jak największą przyjemność z jazdy. Pojazd napędzany jest silnikiem RC213V, stosowanym w motocyklach MotoGP. Silnik przekonfigurowano tak, aby sprostał wymaganiom normalnego ruchu drogowego oraz osiągnął trwałość zbliżoną do normalnych, seryjnych jednostek. Mimo osłabienia silnik i tak osiąga 14 tysięcy obrotów na minutę. W samochodzie jest miejsce wyłącznie dla kierowcy, który siedzi w tzw. pływającym fotelu. Honda Project 2 & 4 oficjalnie pozostanie pojazdem koncepcyjnym. Koncern nie spodziewał się tak ogromnego zainteresowania tym pojazdem i kto wie, czy coś podobnego nie trafi do produkcji.
Dużym wyzwaniem w konstrukcji robotów jest rozmieszczanie czujników optycznych w elementach ruchomych, a szczególnie rozciągliwych. Naukowcy z Carnegie Mellon University pracujący nad sztuczną dłonią rozwiązali ten problem konstruując miniaturowe i rozciągliwe czujniki.
W ręce umieszczono aż czternaście czujników operujących trzema sztucznymi palcami. Okazało się, że potrafią one wykryć siły o wartości znacznie mniejszej od 0,1 N. Sztuczne palce uzyskały czucie. Elastyczne czujniki optyczne mogą mieć bardzo szeroki zakres zastosowań, od robotyki po monitoring dużych konstrukcji lub przemieszczeń warstw skalnych.
Jednym z największych problemów przenośnych źródeł energii jest utrata sprawności akumulatorów, związana z upływem czasu. Dotychczasowa konstrukcja ogniw nanokarbonowych budowana jest z grafitu syntetycznego. Materiał ten jest drogi, a jego produkcja bardzo skomplikowana.
Poszukiwania innego, tańszego surowca doprowadziły naukowców do grzybów zwanych portobello mushroom, czyli pieczarek dwuzarodnikowych. Są one z natury bardzo porowate. Przetworzona w procesie wysokotemperaturowym biomasa z tych grzybów ma znacznie lepsze właściwości od grafitu. Nie tylko umożliwia większe stężenie elektrolitu ale zawarte w niej sole potasowe poprawiają wydajność ogniwa. Odkrycie może mieć ogromne znaczenie, bo w przypadku dalszego stosowania wyłącznie grafitu przewiduje się – na rok 2020 – jego zużycie na poziomie 900 tysięcy ton, biorąc pod uwagę tylko rozwój samochodów elektrycznych i telefonów komórkowych. Tymczasem plantacje pieczarek są tanie i ekologiczne.
18 i 19 listopada w hotelu Hilton Double Tree w Krakowie odbędzie się szóste Forum MotoSolutions – best practices w przemyśle motoryzacyjnym. Wydarzenie skierowane jest głównie do średniej i wyższej kadry zarządzającej w zakładach produkcyjnych (producenci pojazdów, dostawcy części).
W trakcie dwóch dni forum menedżerowie z sektora automotive zaprezentują najskuteczniejsze praktyki i strategie stosowane w swoich firmach lub u klientów. Wśród tegorocznych prelegentów są m.in. przedstawiciele GM Manufacturing Poland, BorgWarner, BWI Group, Lear Corp., Nexteer, wezi-tec, a także goście zagraniczni z węgierskiego związku dostawców motoryzacyjnych – MAJOSZ.
Specjalistyczny portal inżynierski dla osób zaangażowanych w tworzenie produktów – maszyn, urządzeń, mechanizmów, podzespołów, części, elementów itd. – od koncepcji do ostatecznego wykonania.