24 września 2021

 

W połowie września ukazał się nowy numer Projektowania i Konstrukcji Inżynierskich (nr 8/9.2020). Wydanie można nabyć w salonach sieci Empik w całej Polsce.

Projektowanie EMPIK


Na Międzynarodowym Forum Wojskowo-Technicznym Army-2020 pod Moskwą zaprezentowano dron w konfiguracji cyklokoptera. Aparat bezzałogowy opracowany przez Syberyjski Instytut Termofizyki Rosyjskiej Akademii Nauk we współpracy z przedsiębiorstwem Avax-Geoservice, w ramach projektu finansowanego przez Fundację Zaawansowanych Projektów Badawczych, napędzany jest przez cztery wirniki cykloidalne, które w porównaniu do tradycyjnych śmigieł pracują ciszej i są odporniejsze na uszkodzenia mechaniczne.

cyklolot


Założona w 2016 roku firma Vertical Aerospace rozpoczęła testy certyfikacyjne napędzanego elektrycznie statku powietrznego eVTOL VA-1X. Maszyna może pomieścić pilota i czwórkę pasażerów. Ma zasięg około 160 km i rozwija prędkość około 240 km/h. Napędzana jest przez osiem śmigieł o zmiennym położeniu, pozwalających na pionowy start i lądowanie oraz szybki lot poziomy. Opracowano również efektywny system ładowania.

Quiet london hero OPT
eVTOL VA-1X


Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego w Kielcach od 28 lat jest miejscem prezentacji dokonań przemysłu zbrojeniowego z całego świata. Ta trzecia pod względem wielkości wystawa tej branży w Europie, po targach w Paryżu i Londynie, odbędzie się tym razem od 8 do 10 września 2020 roku. Ważnym elementem Salonu tradycyjnie będzie Wystawa Narodowa. Tym razem swój potencjał zaprezentuje Wielka Brytania.


Dążenie do obniżenia kosztów transportu i emisji sprawia, że powraca się do dawno zarzuconych rozwiązań. Armator promowy Scandlines już kilka lat temu przerobił napęd promów na hybrydowy, eliminując jeden z pięciu silników diesla i zastępując go elektrycznym. Niedawno prom M/K Copenhagen, kursujący pomiędzy Gedser a Rostokiem, wyposażono w rotor Flettnera. Urządzenie zostało wynalezione przez Fina Sigurda Saroniusa, a zyskało sławę dzięki jednostkom zbudowanym w latach 1922-1926 przez Antona Flettnera. Urządzenie wykorzystuje efekt Magnusa.

rotor